Outnyttjade biljetter kan ibland ge rätt till återbetalning, men detta är beroende av flera faktorer.
1) Typ av biljett
De flesta lågprisbiljetter är inte återbetalningsbara, framför allt inte hos lågprisflygbolag. Vi kan kontrollera detta åt dig. Ibland kan du även kontrollera detta automatiskt online. Se avsnittet Hantera min bokning för mer information.
2) När du avbokar
Vanligtvis medger flygbolaget inte återbetalning om du inte avbokar dina flygresor före utresan. Om du avbokar din biljett före avresan och uteblir från flygresan betraktar flygbolaget detta som ”No show”. I en sådan situation är det inte sannolikt att flygbolaget utfärdar en återbetalning, och din hemresa avbokas troligen automatiskt. Om du vet att du kommer att missa flygresan bör du kontakta flygbolaget så snart som möjligt för att höra vilka alternativa arrangemang som kan göras och be dem behålla din hemresa.
3) Avsiktligt eller oavsiktligt
Om du vill avboka din biljett omfattas återbetalningen av biljettvillkoren. Biljettvillkoren bestäms av varje enskilt flygbolag och kan variera mellan flygbolagen. De kan även variera beroende på priset du betalade för den aktuella flygresan. Som tumregel gäller att ju lägre priset är, desto högre är avbokningskostnaden. Som vi nämnde tidigare är biljetten ofta inte återbetalningsbar.
Om flygbolaget avbokar din flygresa ska de erbjuda en alternativ flygresa eller full återbetalning. Om avbokningen sker när du befinner dig på flygplatsen kan du ha rätt till ersättning från flygbolaget. Kontakta flygbolagets disk, i synnerhet i Europa där flygresor omfattas av EU:s regler för kompensation vid flygförsening och avbokning (EU-förordning 261/2004). Flygbolagen tar för närvarande 3–6 månader på sig att behandla ärenden trots att de enligt EU-förordning EC261/2004 är skyldiga att göra återbetalningar inom 7 dagar.
Om din flygresa avbokas på grund av att flygbolaget har gått i konkurs varierar rutinerna beroende på typen av flygbolag och landet där det är baserat. I sådana fall kontaktar vi dig så snart som möjligt för att informera dig om möjliga åtgärder. Vanligtvis inleds en långdragen rättsprocess, vilket ofta innebär att det tar lång tid innan du får en återbetalning eller att den uteblir helt. Kontakta försäkringsbolaget eller kortutfärdaren för att höra om de erbjuder ersättning.