I denna artikel
-
- Söka, välja flyg och passagerarinformation
- Bekräftelse av bokningsbegäran
- Betalningsbekräftelse
- E-biljetter
- Återbekräftelse av flygresa och incheckning online
-
Det går snabbt och enkelt att planera semestern med Travellink. Det tar bara några minuter att slutföra köpet och få all dokumentation som krävs för resan.
Nedan kan du se alla steg som krävs för att boka online:
1. Söka, välja flyg och passagerarinformation
När du använder vår flygsökning erbjuder vi alla tänkbara kombinationer av flygresor för din resplan med cirka 665 flygbolag. När du har valt flygresa behöver du bara ange passagerarinformation och person som betalar (den person som står på fakturan). Det är viktigt att kontrollera att all information som anges är korrekt, särskilt e-postadressen, datum och rutter, samt passagerarnas fullständiga namn.
Under det här steget kan du med vissa flygbolag även välja det bagage du behöver checka in. Tänk på att vissa flygbolag tar ut en ytterligare avgift för denna tjänst, medan andra inte tillåter att bagage läggs till online.
2. Bekräftelse av bokningsbegäran
När du har angivit information om alla passagerare och före köpbekräftelsen har du möjlighet att lägga till olika tjänster till bokningen, t.ex. försäkring som kan hjälpa och/eller kompensera dig vid oförutsedda händelser. Under detta steg anger du betalningsinformation genom att välja kortnummer, kortinnehavare och CVV-nummer. Innan bokningen bekräftas rekommenderar vi att du kontrollerar all information i rutan Sammanfattning för att bekräfta att du har valt rätt datum och rutter, samt att passagerarnas namn har skrivits korrekt. Klicka därefter på Köp så får du ett bekräftelsemejl efter några minuter (kontrollera din inkorg och skräppostmappen).
3. Betalningsbekräftelse
När begäran har bekräftats går vårt system vidare med att skapa en betalningsorder. Om betalningen godkänns av din bank debiteras beloppet som bekräftades under bokningsprocessen och de elektroniska biljetterna utfärdas.
4. E-biljetter
De elektroniska biljetterna utfärdas inom 24 timmar efter att betalningen har validerats. I de flesta fall utfärdas biljetterna några minuter efter att betalningen har bekräftats, såvida inte du har valt en särskild tjänst som kan kräva bekräftelse från flygbolaget (t.ex. särskild hjälp för personer med rörelsehinder, passagerare som reser med husdjur osv.) Tänk på att vårt system genomför slumpmässiga säkerhetskontroller för att garantera att transaktionen är 100 % säker. Därför kan transaktionen komma att kontrolleras innan den bekräftas, vilket kan innebära att utfärdandet av biljetterna försenas några timmar. Om transaktionen inte godkänns i våra säkerhetskontroller kontaktar vi dig via e-post.
5. Återbekräftelse av flygresa och incheckning online
Det händer ibland att flygbolag måste ändra sina flygresor till följd av force majeure eller interna organisationsfrågor. Vi rekommenderar därför att du bekräftar flygresans status 48–72 timmar före avresa. Allt du behöver göra är att gå in på webbplatsen www.checkmytrip.com (gäller endast för reguljärflyg) och ange ditt efternamn och din bokningsreferens. Tänk på att om du reser med ett lågprisbolag som EasyJet eller Ryanair rekommenderar vi att du kontaktar dem direkt. När du har bekräftat flygtiderna behöver du bara checka in online och skriva ut dina boardingkort. Tveka inte att kontakta oss om du behöver ytterligare hjälp eller har frågor kring denna process: