I denna artikel
-
- Opodo:s roll som onlineresebyrå
- Parterna i transaktionen
- Tillämpliga tjänster
- Faktureringsreglerna de Spanien faktureringsregler
-
Opodo fakturerar sina kunder baserat på de faktureringsreglerna för Spanien, som den juridiska enheten Vacaciones eDreams, S.L.
Faktureringsreglerna för onlineresebranschen är omfattande. Den här artikeln tar upp faktureringspolicyn som används av Opodo och som utgår från följande aspekter:
- Opodo:s roll i transaktionen.
- Parter som är involverade i transaktionen.
- Identifiering av tjänster för momsändamål samt leverantör och kund för varje tjänst.
- Faktureringsreglerna de Spanien faktureringsregler.
1. Opodo:s roll som onlineresebyrå
Opodo är en onlineresebyrå som tillhandahåller förmedlingstjänster som en beroende agent för reseleverantörer och/eller kund.
Det innebär att Opodo kopplar samman resetjänstleverantörer (t.ex. flygbolag, hotell, biluthyrningsföretag) med kunder med syfte att köpa resetjänster från dessa leverantörer.
En kund som bokar en resetjänst hos Opodo ingår två separata avtal:
- ett leverantörsavtal mellan kunden och leverantören av resetjänsten, och
- ett förmedlingstjänstavtal mellan kunden och Opodo.
Rollen Opodo har som beroende agent definieras tydligt i de allmänna villkoren på deras webbplatser.
2. Parterna i transaktionen
Parterna som är involverade i transaktionen är:
- Leverantörer av resetjänster (t.ex. flygbolag, hotell, biluthyrningsföretag).
- Onlinereseagenten (dvs. Opodo)
- Kunder. En kund kan vara antingen en privatperson (Business to Consumer, "B2C") eller ett fristående företag med momsregistreringsnummer (Busines to Busines, "B2B").
3. Tillämpliga tjänster
En kund som bokar en resetjänst via Opodo får två separata tjänster från två olika leverantörer:
- Resetjänsten som reseleverantören tillhandahåller.
- Förmedlingstjänsten som Opodo tillhandahåller.
4. Faktureringsreglerna de Spanien faktureringsregler
Opodo omfattas av faktureringsreglerna de Spanien faktureringsregler som kan sammanfattas enligt följande:
- Utfärdandet av en faktura är endast obligatoriskt för B2B-kunder som begär en faktura och har angett sitt momsregistreringsnummer till resebyrån. Opodo har frivilligt beslutat att utfärda fakturor även till B2C-kunder.
- Generellt är en leverantör endast tillåten att fakturera de tjänster som faktiskt har tillhandahållits av denna leverantör. Tjänster som tillhandahålls av andra leverantörer kan endast faktureras av dessa leverantörer. Opodo fakturerar alltså endast för sina förmedlingstjänster. Om en kund vill få en faktura för resetjänsten måste sådan begäras av reseleverantören.
- Endast i informationssyfte visar Opodo i sin faktura totalpriset för resetjänsten (inkl. moms). Denna information är inte del av den formella fakturan.
- Det finns ett undantag i de faktureringsreglerna de Spanien som tillåter en onlineresebyrå, till exempel Opodo, att fakturera vissa resetjänster under följande förhållanden:
- Kunden är en B2B och har angett sitt momsregistreringsnummer till resebyrån under inköpsprocessen.
- Resetjänsten gäller en flygresa som tillhandahållits via IATA-BSP-systemet.